''The BlogK''... Από τον Σεπτέμβριο του 2008 καθημερινά προσθέτουμε επιστημονικά νέα τεχνολογικά παράξενα και γενικά θέματα που ενδιαφέρουν κάθε άνθρωπο του 21ου αιώνα. Συλλέγουμε πληροφορίες από το ίντερνετ και άλλες πηγές και τα συγκεντρώνουμε στο blog μας!

Τελευταία ενημέρωση: Δευτέρα 27 Ιουλίου 2009, 2:55 μ.μ

Τετάρτη 5 Νοεμβρίου 2008

Το μέλλον της αλληλεπίδρασης


Εξετάζοντας τις βασικές μεθόδους αφής, ανίχνευσης κίνησης και ελέγχου του νου, οι επιστήμονες ελπίζουν να βελτιώσουν τον τρόπο που αλληλεπιδρούμε με τις μηχανές. 

Οθόνες αφής

Κάποιες συσκευές χειρός, όπως mp3 players και κινητά τηλέφωνα, έχουν ήδη ενσωματωμένες οθόνες αφής. Παρότι η χρησιμότητα τους στις συσκευές τσέπης έχει αποδειχθεί πολύτιμη, δεν είναι ακόμα σίγουρο εάν αποδειχθούν λειτουργικές για ένα επιτραπέζιο ή ένα φορητό υπολογιστή.

Το 2007, η Microsoft παρουσίασε μια οθόνη αφής ως περιβάλλον αλληλεπίδρασης με το όνομα «Surface». Μελλοντικά, η εταιρεία θα προχωρήσει στη δημιουργία μιας πολύ μεγαλύτερης οθόνης αφής για τον προσωπικό υπολογιστή μας.

Ο Jeff Hann, από την εταιρεία Perceptive Pixel, προωθεί την ιδέα μιας οθόνης πολυ-αφής που θα επιτρέπει στον χρήστη να διαχειρίζεται διάφορες εφαρμογές μέσω απλών κινήσεων. Ο Hann πιστεύει ότι ο διαισθητικός αυτός τρόπος αλληλεπίδρασης θα καταστήσει την τεχνολογία πιο προσιτή σε ανθρώπους που δεν είναι ειδικοί σε υπολογιστές.

«Ομολογουμένως έχουμε αποκτήσει ευχέρεια με το ποντίκι του υπολογιστή, ωστόσο χρειάζεται κάποια προσπάθεια να καταφέρει κανείς να το χρησιμοποιήσει. Η αφή όμως είναι τόσο διαισθητική που μπορεί να χρησιμοποιηθεί από παιδιά, ηλικιωμένους και ανθρώπους που δεν ασχολούνται με υπολογιστές.»

Η δυνατότητα της διερμήνευσης των κινήσεών μας ή της αφής ίσως οδηγήσει και στην διεξαγωγή πιο εξελιγμένων εφαρμογών. Υπάρχουν ήδη φήμες ότι η τεχνολογία της πολύ-αφής πρόκειται να ενσωματωθεί στα επόμενα λειτουργικά συστήματα των Microsoft και Apple.

Η μελέτη του Hann έχει ερευνητικούς σκοπούς, ωστόσο πιστεύει ότι θα μπορούσε να «ανοίξει το δρόμο για ένα εύρος αλληλεπιδράσεων.»

«Προβλέπω ότι η τεχνολογία αφής πρόκειται να χρησιμοποιηθεί σε αρκετές εφαρμογές. Ωστόσο, δεν πιστεύω ότι θα μπορέσει να αντικαταστήσει την παραδοσιακή γραφή στο χαρτί.»

Ανίχνευση κίνησης

Η Βρετανική εταιρεία Clusta δημιούργησε μια επιφάνεια αλληλεπίδρασης που στηρίζεται στις κινήσεις των χρηστών της, ενώ ταυτόχρονα ερευνά καινοτόμους τρόπους αλληλεπίδρασης με το διαδίκτυο. Η τεχνολογία αυτή βασίζεται σε μια κάμερα που τροφοδοτεί τον υπολογιστή με δεδομένα για τις κινήσεις των χρηστών, οι οποίες μεταφράζονται ως εντολές.

Σήμερα, οι επιφάνειες αλληλεπίδρασης διαθέτουν περιορισμένο ρεπερτόριο κινήσεων που μπορούν να αναγνωρίσουν και να μεταφράσουν, όμως ένα παρόμοιο σύστημα, που έχει τον έλεγχο της τηλεόρασης, έχει ήδη παρουσιαστεί.

Η Clusta έχει ήδη ξεκινήσει να δουλεύει για την νέα έκδοση της τεχνολογίας που αναγνωρίζει κινήσεις και ξεπερνάει την απλή κίνηση. «Εκτός από την ικανότητα της αναγνώρισης της κίνησης, η νέα τεχνολογία θα αναγνωρίζει προς τα πού κινείται το χέρι σας,» σχολιάζει ο Matthew Clugston, από την Clusta.

«Έτσι εάν το χέρι σας κινείται προς τα δεξιά, τότε θα μετακινήσει προς αυτή την κατεύθυνση ένα αντικείμενο της οθόνης.»

Ο έλεγχος του νου


Τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει αρκετές προσπάθειες για τη δημιουργία μιας διεπιφάνειας που θα ελέγχεται από το μυαλό και έως ένα σημείο έχουν στεφθεί με επιτυχία. Η τελευταία προσπάθεια για να διεισδύσουμε στον ανθρώπινο εγκέφαλο ονομάζεται Emotiv και προέρχεται από τη συνεργασία Αμερικής - Αυστραλίας.

Η Emotiv δημιούργησε το εξάρτημα κεφαλής Epoc, του οποίου οι δυνατότητες παρουσιάζονται μέσα από ένα παιχνίδι περιπέτειας, που έχει δημιουργηθεί ειδικά για το Epoc. Η συσκευή αυτή επιτρέπει στον παίχτη να πραγματοποιεί έναν περιορισμένο αριθμό πράξεων μέσω της ανάγνωσης της νευρικής δραστηριότητας του ανθρώπινου εγκεφάλου. Στην οθόνη, αυτό έχει ως αποτέλεσμα την ανάλογη αντίδραση του χαρακτήρα του παιχνιδιού.

Η τεχνολογία αυτή χρησιμοποιεί 16 ηλεκτρόδια για μετρήσεις των συνειδητών σκέψεων, συναισθημάτων, εκφράσεων και κινήσεων του κεφαλιού. Η λειτουργία της περίφημης συσκευής βασίζεται στη μέτρηση ηλεκτρικών παλμών, που εκπέμπονται από τα δισεκατομμύρια νευρικά κύτταρα ή νευρώνες, που συνιστούν το μέσο ανθρώπινο εγκέφαλο. Τα δεδομένα που συλλέγονται εκπέμπονται ασύρματα στον υπολογιστή.

Η Emotiv σκοπεύει να διαθέσει τη συσκευή στην αγορά έως τις αρχές του 2009. 

BBC

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου