Το δημιουργικό μπλε συνδέεται «με τον ωκεανό, τον ουρανό, την ελευθερία και τη γαλήνη»Associated Press
Ουάσινγκτον: Το κόκκινο χρώμα βελτιώνει την προσοχή στη λεπτομέρεια, για παράδειγμα όταν κανείς πρέπει να αποστηθίσει μια λίστα, ενώ το μπλε ενισχύει τη δημιουργικότητα και τη φαντασία, δείχνει πείραμα Καναδών ψυχολόγων του μάρκετινγκ.
Οι ερευνητές που υπογράφουν τη νέα μελέτη στο έγκριτο αμερικανικό περιοδικό Science εκτιμούν ότι η επίδραση του χρώματος στην εγκεφαλική λειτουργία οφείλεται περισσότερο σε πολιτισμικούς παρά σε έμφυτους παράγοντες:
Το κόκκινο αυξάνει την προσοχή επειδή οι άνθρωποι το συνδέουν με τα σήματα «stop» στο δρόμο, τα ασθενοφόρα, τις επείγουσες καταστάσεις και γενικότερα με τον κίνδυνο. Το χρώμα αυτό φαίνεται ότι ενεργοποιεί έτσι ένα «μηχανισμό αποφυγής» που αυξάνει την επαγρύπνηση, σχολίασε στο Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο Ρούι Ζου, επικεφαλής των πειραμάτων στο Πανεπιστήμιο της Βρετανικής Κολούμπια στο Βανκούβερ.
Αντίθετα, το μπλε ενισχύει τη δημιουργικότητα επειδή ο κόσμος το συνδέει «με τον ωκεανό, τον ουρανό, την ελευθερία και τη γαλήνη», εξηγεί. Τα συμπεράσματα της έρευνας, εκτιμά ο Δρ Ζου, θα μπορούσαν να έχουν εφαρμογή στη διαφήμιση, την προώθηση προϊόντων και τη σήμανση χώρων και συσκευασιών, μεταξύ άλλων. Κόκκινες θα μπορούσαν να είναι οι προειδοποιήσεις στα φυλλάδια των φαρμάκων, μπλε το χρώμα του τοίχου σε μια αίθουσα συνεδριάσεων για δημιουργικούς επαγγελματίες.
Η ομάδα του Δρ Ζου υπέβαλε 600 φοιτητές πανεπιστημίου σε νοητικά τεστ μπροστά σε μια οθόνη υπολογιστή με μπλέ, κόκκινο ή άσπρο φόντο για τις ομάδες ελέγχου.΄
Όταν το φόντο ήταν κόκκινο, οι εθελοντές βελτιώθηκαν στην απομνημόνευση μιας λίστας λέξεων, είχαν όμως φτωχές επιδόσεις όταν ρωτήθηκαν, για παράδειγμα, τι μπορεί να κάνει κανείς με ένα τούβλο. Τις περισσότερες φορές ανέφεραν μόνο πρακτικές εφαρμογές, όπως το «να χτίσεις ένα σπίτι».
Με το μπλε φόντο, αντίθετα, οι απαντήσεις έγιναν πιο δημιουργικές. Το τούβλο του παραδείγματος μπορεί να γίνει «πρες παπιέ» ή «ένα καλό σημείο για να ξύνεται ένα κατοικίδιο».
Οι έρευνες για την επίδραση του χρώματος στις νοητικές λειτουργίες είναι μάλλον περιορισμένες, ωστόσο προηγούμενες μελέτες έχουν δείξει ότι το κόκκινο λειτουργεί ως σήμα εκφοβισμού, για παράδειγμα στις στολές των αθλητών, ενώ παράλληλα είναι σεξουαλικά ελκυστικό για τους άνδρες.
Ο Δρ Ζου τόνισε πάντως ότι τα πειράματά του έλαβαν υπόψη μόνο την απόχρωση, και όχι τη φωτεινότητα ή τον κορεσμό των χρωμάτων.
Διευκρίνισε επίσης ότι το φαινόμενο σχετίζεται πιθανότατα με περιβαλλοντικούς και πολιτιστικούς παράγοντες και επομένως η επίδραση των χρωμάτων θα μπορούσε να είναι διαφορετική σε άλλους λαούς εκτός της Αμερικής: Στην Κίνα, παραδείγματος χάριν, το κόκκινο δεν σηματοδοτεί τόσο τον κίνδυνο, όσο την ευημερία και την καλή τύχη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου