''The BlogK''... Από τον Σεπτέμβριο του 2008 καθημερινά προσθέτουμε επιστημονικά νέα τεχνολογικά παράξενα και γενικά θέματα που ενδιαφέρουν κάθε άνθρωπο του 21ου αιώνα. Συλλέγουμε πληροφορίες από το ίντερνετ και άλλες πηγές και τα συγκεντρώνουμε στο blog μας!

Τελευταία ενημέρωση: Δευτέρα 27 Ιουλίου 2009, 2:55 μ.μ

Τρίτη 30 Σεπτεμβρίου 2008

Επιστροφή του διαστημοπλοίου "Ι.Βερν"


Το μεγαλύτερο και πιο εξελιγμένο ευρωπαϊκό διαστημόπλοιο, το ρομποτικό μεταγωγικό σκάφος "Ιούλιος Βερν" του ESA, ολοκλήρωσε σήμερα την επιτυχημένη εξάμηνη αποστολή του στο Διεθνή Διαστημικό Σταθμό (ISS)

Ολοκλήρωσε τη Δευτέρα την επιτυχημένη εξάμηνη αποστολή του στο Διεθνή Διαστημικό Σταθμό (ISS), το ρομποτικό μεταγωγικό σκάφος "Ιούλιος Βερν" του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος (ESA), πραγματοποιώντας μια αυτοκαταστροφική ελεγχόμενη θεαματική "βουτιά θανάτου", σαν μια πύρινη μπάλα μετεωρίτη, σε μια έρημη περιοχή του νότιου Ειρηνικού ωκεανού. Το μεγαλύτερο τμήμα του σκάφους, που δεν προστατευόταν από ειδική θερμική ασπίδα, διαλύθηκε κατά την επάνοδό του μέσω της γήινης ατμόσφαιρας, σε υψόμετρο περίπου 75 χλμ., ενώ τα υπόλοιπα κομμάτια, 12 λεπτά αργότερα, βυθίστηκαν στον ωκεανό, όπως ανακοίνωσε η ESA. Μέρες πριν, είχε αποκλειστεί μια εναέρια και θαλάσσια ζώνη ασφαλείας μήκους 2.700 χλμ. και πλάτους 200 χλμ. Η επιστροφή του σκάφους, που ήταν φορτωμένο με απόβλητα και άλλα άχρηστα υλικά από το Διεθνή Διαστημικό Σταθμό, βρισκόταν υπό την εποπτεία του Κέντρου Ελέγχου της ESA στην Τουλούζη της Γαλλίας. Αστροναύτες από τον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό και επιστήμονες της NASA και της ESA, επιβαίνοντες σε δύο ξεχωριστά αεροπλάνα, που έδρευαν στην Ταϊτή, φωτογράφισαν το γεγονός.

Οι επιστήμονες ήθελαν να διαπιστώσουν με ποιο τρόπο ακριβώς διαλύθηκαν συγκεκριμένα τμήματα του σκάφους κατά την επιστροφή του (π.χ. οι δεξαμενές καυσίμων), ώστε μελλοντικά να σχεδιάσουν την ασφαλή του επάνοδο. Είχαν επίσης την ευκαιρία να δουν από πρώτο χέρι πώς ένας φυσικός μετεωρίτης εκρήγνυται, όταν εισέρχεται στην ατμόσφαιρα της Γης. Ο "Ι. Βερν" (ή Αυτοματοποιημένο Όχημα Μεταφοράς - ATV) κόστισε περίπου 1,3 δισ. ευρώ για την ανάπτυξή του. Τέσσερα ακόμα παρόμοια σκάφη θα κατασκευασθούν - το επόμενο το 2010 (αυτή τη στιγμή κατασκευάζεται στη Βρέμη της Γερμανίας από την EADS Αstrium).

Το σκάφος το οποίο ζυγίζει περίπου 20 τόνους, έχει ικανότητα μεταφοράς φορτίου 7,6 τόνων συνολικά, ενώ έχει μήκος 10,3 μέτρα και πλάτος 4,5 μέτρα, είναι σε θέση με ρομποτικούς χειρισμούς μόνο του, χωρίς έλεγχο από το έδαφος, να προσδεθεί στον προορισμό του στο διάστημα. Ήταν το πρώτο και μεγαλύτερο πλήρως αυτοματοποιημένο όχημα που έφθασε στο Διεθνή Διαστημικό Σταθμό, παρέχοντας ανεφοδιασμό σε καύσιμα και άλλα υλικά (τρόφιμα, ρούχα, ανταλλακτικά, νερό, οξυγόνο κ.α.), συνολικού βάρους 6 τόνων, καθώς επίσης "ελαφρώνοντας" τον ISS από τα άχρηστα υλικά και απόβλητά του (περίπου 2,5 τόνους συνολικά). Η επιτυχία της αποστολής του "έβαλε ιδέες" στην ESA να αναπτύξει περαιτέρω το μοντέλο του ATV για να μπορεί να μεταφέρει αστροναύτες μελλοντικά. Το ζήτημα θα συζητηθεί πιθανότατα στο συμβούλιο των ευρωπαίων υπουργών, αρμόδιων για το διάστημα, στη Χάγη το Νοέμβριο. "Μαζί με το εργαστήριο "Κολόμβος", το ATV έδειξε πραγματικά πόσο έχουν προχωρήσει οι ικανότητες της Ευρώπης στην ανάπτυξη, την εκτόξευση και τον έλεγχο των διαστημικών οχημάτων", δήλωσε η εκπρόσωπος της ESA Σιμονέτα Ντι Πίπο.

The BlogK

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου